fredag 20. april 2018

Nedverdigende av NAV




Forstå meg rett, jeg har etter 3 år i NAV-systemet, på arbeidsavklaringspenger (AAP), bare hatt greie erfaringer. Men i dag føler jeg meg nedverdigende behandlet av NAV.

AAP krever meldekort til NAV hver 14.dag, for å få utbetalt penger til å leve av. Reglene tilsier at man må sende hvert kort i løpet av så og så lang tid, fra en gitt dato, hvor kortet blir tilgjengeliggjort i datasystemet. Etter å ha levert ca 78 meldekort disse siste årene, skjedde det noe her for noen uker siden. 

Jeg anser meg som ganske datakyndig, med jobb bak i et datasystem med behov for både stor nøyaktighet og forståelse av systemet. Jeg husker at jeg fylte ut det angjeldende meldekortet, før jeg skulle ut og reise. Jeg husker at jeg lurte på hvorfor jeg ikke hadde fått utbetaling noen dager senere. Men på grunn av at jeg var på reise til storbyen pga kreften, så gikk det noen dager til, før jeg fikk logget meg inn på NAVs nettside for å sjekke. Da ble jeg overrasket over at meldekortet fortsatt lå der, uutfylt og usendt. Jeg fylte ut kortet og sendte det umiddelbart. 

Forrige utbetaling var normal, i forhold til hva jeg hadde krysset for. I går kom siste utbetaling, mindre enn halvparten av normalt beløp. Ingen beskjed og ingen forklaring adressert til meg noen steder. Helt uforklarlig! Så nå har jeg lett rundt på NAV-siden, og funnet ut at det sannsynligvis er straffen for å ikke ha levert i tide for 1. gang på ca 150 uker! Jeg har levert de opplysningene de har krav på, bare akkurat for sent. 

Flere tusen kroner er trukket i straff, for noe jeg ikke er sikker på er min feil engang. Jeg mente oppriktig at det meldekortet var sendt innen fristen, før reisen min. Det føles så nedverdigende!!! Og tenk for et inngrep det ville vært om jeg var totalt avhengig av hver eneste krone som kom inn på konto. Tenk hvilke følger det kunne fått for husleie og matinnkjøp, dersom jeg hadde dårlig økonomi fra før. Økonomiske utfordringer er jo ikke så uvanlig for oss som er i NAV-systemet. Heldigvis har jeg en buffer, så jeg skal greie meg, men følelsen av å bli forulempet er uansett stor. 

Hvorfor kunne de ikke bare ha ringt og sjekket hva som hadde skjedd? De har jo lang historikk på meg, og ser at dette ikke passer med mitt mønster. Det kommer ikke an på hvor mange mennesker de har i sitt system, og at det ville være krevende å ta personlig kontakt hver gang noe uvanlig skjer. Det er respektløst, å bare fjerne tusenvis av kroner, når de vet at det er livsgrunnlaget til folk, uten at de engang forsøker å finne ut hva som har skjedd. Da viser NAV, som system, at du er 0 verd som menneske. Og det er pent sagt, ingen god følelse. 

I dag fikk NAV en dyp ripe i lakken, for meg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar